2016. december 18., vasárnap

Ezeket olvastam, olvasom - könyvek nemcsak kismamáknak


Kevés olyan nőt ismerek, aki ne kezdte volna el azonnal a szakirodalmat bújni, amikor a várandóssága tényére fény derült: akár az internetről, akár könyvekből mindenképpen tudni akarjuk, hogy jól mennek-e a dolgok, jól csináljuk-e, és mégis mire számítsunk a terhesség alatt - és persze miután megszületik a baba.

Velem sem volt ez másként, és ha nem is vásároltam fel azonnal az összes kismamás-babás könyvet, azért volt néhány, amit vagy ajánlásra, vagy csak impulzus alapján mindenképp el akartam olvasni a szülés előtt, mutatom először ezeket:


Jean Liedloff: Az elveszett boldogság nyomában

Indiánok vs mi, civilizált emberek -nagyjából erről szól, ha nagyon sarkítani akarok. A szerző több évig élt egy venezuelai törzzsel, azt kutatva, miért is boldogabbak ők, mint mi, mennyivel természetesebben nevelik a gyerekeket, pusztán ösztöneikre hagyatkozva, már egészen csecsemő koruktól kezdve. Ugyan nem volt könnyű olvasmány, de megérte átverekedni magam rajta. Bár úgy terveztem, bizonyos részeit átültetem majd a gyakorlatba, de ez nem sikerült maradéktalanul. Rá kellett jönnöm, hogy sajnos az ösztöneim nem minden esetben működnek ilyen jól, talán mégsem vagyok ennyire ősanya.Ennek ellenére ajánlom mindenkinek, mert tanultam belőle, nem az a tipikus baba-mama könyv, és talán mégis segít felébreszteni valamit az ősi ösztönökből. 

 


Raffai Jenő, Hidas György, Vollner Judit: Lelki köldökzsinór

Az anya-magzat kapcsolatanalízis, mint módszer bemutató könyve. Bár az eleje inkább tudományos, kicsit nehezebben olvasható, a második részben anyák írják le a konkrét tapasztalataikat, hogyan sikerült felvenniük a kapcsolatot babájukkal akkor, amikor azok még a pocakban voltak, és később az analízisben átéltek hogyan köszöntek vissza a baba születése után, és hogyan készítették elő a terepet a szüléshez, születéshez.  Részletesen leírja a magyar pszichoanalitikusok által kidolgozott módszer mibenlétét (ez a nehezebben olvasható rész), de az igazán érdekesek az anyai élménybeszámolók, amelyek a kötet 2. részét képezik. Számomra a legérdekesebb az volt, hogy minden anyuka egyetértett abban, hogy a babájuk felkészültebben érkezett, mintha már tudták volna, pontosan mi várja őket a "kinti" világban, és a fejlődésük is gyorsabb, látványosabb volt. Engem nagyon meggyőzött a könyv, és a gyakorlatban is kipróbáltam az analízist, de erről majd egy másik posztban...




John C. Carr: Apa születik


Ezt a könyvet ugyan a férjemnek vettem meg, amikor kb a 15. héten jártam, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy aztán ő is alaposan készüljön ám fel, és ha lehet, még jobban is tudjon mindent a terhességről, mint én :-) Komolyra fordítva, ezt a könyvet én is olvasgattam, mert remekül összefoglalja a terhesség alatti tudnivalókat, és a férfiak számára is emészthetően tálalja, minden nyál nélkül. Nemcsak a várandósság időszakára készíti fel az apukákat, de a kisgyerekes létre is. Az ebben leírt kórházi-szülési gyakorlat nem feltétlenül egyezik ugyan a magyar rendszerrel, de ettől eltekintve jó és olvasmányos, a lényeg pedig ugyanaz: az apuka segítse, támogassa teljes mellszélességgel a párját, legyen ott és akkor, amikor szükség van rá...

 


Margit Dahlke, Rüdiger Dahlke, Volker Zahn: Út az életbe

Ezt egy barátnőmtől kaptam kölcsön, de Dahlkénak több könyvét olvastam már, tehát ez a fajta holisztikus szemlélet nem volt idegen. Teljes más dimenzióból láttatja a fogantatást-várandósságot-szülést/születést, mint a tipikus babás-mamás könyvek, és most nem feltétlenül elszállt ezo-dolgokra gondolok. Persze helye van a könyvben a spiritualitásnak, de gyakorlati tudnivalókkal, tanácsokkal is szolgál (pl. ajánl természetes szereket a szülés megkönnyítésére, trükköket a szülés beindítására). Ez sem a könnyed olvasmányok egyike, de aki fogékony erre a szemléletre, annak feltétlenül ajánlom.

 


Jónás Anna: Kicsivel könnyebben

Amikor a kisfiam 3 hetes volt, akkor lapoztam bele először: igazi felüdülés volt, mert rég találkoztam már ilyen kismamáknak szóló könyvvel, ami ennyire viccesen és jó adag (ön)iróniával mutatja be a kisgyerekes létet. Miután könnyesre nevettem magam az első pár fejezeten, a második gondolatom az volt: úristen, ez mindig ilyen nehéz lesz?! Még csak néhány hetes a bébi, ő meg itt már pár évesekről (is) ír, nekem ezt az aprót is nehéz még ellátnom, mi lesz, majd ha beszél-jár-és "mindig lesz a kezében egy kifli?!" Amellett, hogy praktikus tanácsokat ad (pl. mi mindenre jó egy nejlon zuhanysapka és hogyan állítsunk össze gyermekünknek "rohamcsomagot", valamint hogyan tartsuk valahogy egyben a lakást kisgyerekek mellett is stb.), ki is kapcsol, mert hiába ugyanaz a téma, ami jelenleg nekünk is életünk központi kérdése, olyan humorral ragadja meg, hogy arra a pár percre, amíg gyermekünk olvasni hagy, el is felejthetjük minden gondunkat. 

 


És amit most forgatunk:


Nagy Diána: Könnyű-nehéz 




Ez egy nagyon cuki kis könyv, ajándékba kaptuk, nem lehet elég korán kezdeni a könyvekkel való ismerkedést, ugye. Az ellentéteket mutatja be rajzokon keresztül, és valószínűleg kell még néhány hónap, hogy a kisfiam értékelni tudja, de a kontrasztos képeket azért már most mutogatom neki. 


kiemelt kép:unsplash


Köszönöm, hogy olvasol.

Ha tetszett, bátran oszd meg a posztot másokkal!

Hogy ne maradj le a legfrissebb bejegyzésekről és a mindennapjaimról, kövess Facebookon és Instagramon is! 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése