2017. március 12., vasárnap

Mit tehetsz a szülés utáni testedért?

Nemrég nosztalgiáztam arról, milyen gyorsan eltelt egy év... a kisfiam pedig lassan féléves, és a születése utáni első hetekben erősen kerestem önmagam ebben a teljesen új helyzetben.


Miután a 6 hetes kontrollon egy jó ideje túlestünk, és minden rendben az egészségemmel, plusz a napirendünk is többé-kevésbé beállt, azóta igyekszem magamra is egyre több időt (és figyelmet) fordítani. Nem állítom, hogy újra csúcsformában vagyok, de szépen lassan haladok a kitűzött cél felé - mind kilók, mind fittség, mentális jól-lét tekintetében. Nekem az alábbi néhány dolog bejött, és azt hiszem, nemcsak a testemnek tettem-teszek vele jót: 


[caption id="attachment_1471" align="aligncenter" width="600"] kép: pixabay / thedanw[/caption]

Elfogadás
Azt hiszem, ez a kiindulópont, és az elején ez volt a legnehezebb, főleg az első pár hétben. Elfogadni, hogy ez most egy ilyen állapot, és valószínűleg nem fogunk olyan ütemben visszaalakulni, ahogy azt a magazinok meg a celeb-instaprofilok mutogatják, és még a saját elvárásainkat is érdemes minimalizálni, így minden apró lépésnek, eredménynek lehet majd örülni, ezt tapasztalatból mondom. 


Szoptatás
Egyes kutatások szerint a szoptatás napi 500 kalóriát éget el, és ha okosan,  nem "kettő helyett", hanem "kettőért" eszünk, akkor a várandósság alatt felszedett kilóknak is könnyebben búcsút mondhatunk. 


Sok folyadék
Nemcsak a szoptatás miatt, hanem gyakran a nassolási vágy leküzdése is könnyebb, ha eleget iszunk. Én vízszűrő kancsót használok, így monitorozni is tudom, hogy iszom-e eleget a nap folyamán, és van egy nagyon jó, telefonra letölthető app, ami még emlékeztet is, ha elfelejtünk inni, erről korábban már írtunk itt. 


Nagy séták
Kicsit hosszúra nyúlt ez a tél, és hálás voltam minden olyan napért, amikor le tudtunk menni sétálni, és nem csak az ablakból bámultuk a szmogos felhőket vagy hallgattuk az esőcseppek kopogását. És bár szívesen futnám újra körbe a Margitszigetet, most úgy vagyok vele, hogy a babakocsi tologatás lehet akár egyfajta sport, még intervall edzést is lehet vele kerekíteni, ha váltogatjuk a sétatempót :-) A strollfitet is nagyon szeretném kipróbálni, ha egy picit nagyobb lesz a kisfiam, biztosan belevágunk. 


[caption id="attachment_1546" align="aligncenter" width="600"] kép: olvasónktól[/caption]

Jóga
A babavárás előtt intenzíven gyakoroltam, és oktattam is, a várandósság alatt pedig kismama jógára jártam, tehát volt egy alap edzettségem. Azonban a szülés utáni első hat hétben, amikor éppen eszembe jutott, csak mentálisan gyakoroltam (azaz elképzeltem, hogy jógázok), ennyire voltam képes. Nem mondom, hogy könnyen ment a napi, fizikai rutin visszaállítása, sőt, az első napüdvözlet konkrétan fájdalmas volt. De ahogy telik az idő, azt érzem, egyre inkább emlékszik a test, hogy egykor mire volt képes, és igyekszem nem siettetni, bár a türelemnek gyakran híján vagyok. 


Masszázs
Sose voltam egy nagy masszázs-fan, de a szoptatásból eredő testhelyzetek miatti rossz tartás, a baba (aki lassan 7 kiló) emelgetése nyilván extra terhelés a testnek. Így jutottam el a Menthai-ba kismama masszázsra. Ezt a fajta, thai alapokra épülő masszázst nemcsak várandósoknak, hanem szoptatós anyukáknak is receptre írnám fel. Érdemes egyszer-egyszer megszervezni a babafelvigyázást egy 60 perces kezelés erejéig, hogy kicserélve, a terápia után újult erővel érkezzen haza a mami - ezt a férjem is igazolhatja...


Fodrászat
Több, gyakorló anyukától kaptam azt a tanácsot, sőt egyik kedvenc babás-mamás könyvemben olvastam is, hogy érdemes egy rövidebb, kompaktabb frizurára váltani. Én a hosszú hajamról nem tudtam lemondani, de azért kellett a karbantartás. Szerencsém van, mert a fodrászom, akihez több, mint 10 éve ragaszkodom, nemcsak a hajamat ápolja, de nagyon jó beszélgetőpartner is, és mivel egyedül dolgozik egy kis üzletben, nem jelent gondot, ha családilag érkezünk (a férjem haját is ő vágja), és a babát sem kell otthon hagynom, a szoptatás is simán megoldható nála. 


Farmer
Szerintem mindenkinek van lánykorából legalább egy olyan farmerja, ami egy számmal nagyobb. Nem gondoltam volna, hogy ennyire fogok neki örülni, de felszabadító élmény volt a sok macinadrág és cicanaci után, ha csak egy séta erejéig is, belebújni.


[caption id="attachment_1538" align="aligncenter" width="600"] kép: pixabay / PublicDomainArchive[/caption]

 


kiemelt kép: flickr / Donnie Ray Jones


 

4 megjegyzés:

  1. Röviden, tömören: jó írás.
    De ha egy sport nem angol nevű, vagy nem távol keleti a tevékenység, vagy kezelés, akkor azért hatásos? Ciki talajtornázni, gyógytornázni stb?
    Hozzánk pl házhoz hívható egy masszőr.
    Bizony apróságok sokat dobhatnak a hangulatunkon, én is emlékszem amikor farmerban toltam a babám tanácsadásra. További sok örömet a " családosdiban"!

    VálaszTörlés
  2. Kedves Virág, köszönjük, hogy olvasol, s a kommentet is. Nem állítanám, hogy ciki a torna, vagy ahogy írod, ami nem angol nyelvű tevékenység, nekem ezek jöttek "szembe", azért említettem. Most pl. baba-mama tornára járunk, remélem hamarosan arról is lesz majd bejegyzés. Várunk vissza!

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm, hogy válaszolt. Nos mi már a baba-nagyi tornából is kinőttünk. Miért olvasom? Kíváncsi vagyok mennyit segít az írás az adott élethelyzet javításában, miközben visszaemlékezem én hogyan éltem meg hajdanán a gyermekvállalást.

    VálaszTörlés
  4. Akkor pedig különösen örülünk, hogy itt van :-)

    VálaszTörlés